Meetafy.dk
Konferencer, events & møder

Når sanserne bliver en del af din konference

Når sanserne bliver en del af din konference

I mit forrige blogindlæg introducerede jeg ”oplevelse” samt forudsætningerne for at skabe en oplevelse. I dette indlæg vil jeg fokusere på den første forudsætning for at skabe en oplevelsesbaseret konference – nemlig at alle fem sanser skal i spil.

I de næste indlæg vil jeg se nærmere på de øvrige forudsætninger, der skal være opfyldt, før man kan tale om en oplevelse:

2.  Der skal ikke kun være tale om underholdning
3. Der skal være noget at genfortælle
4. Oplevelsen skal have en vis nyhedsværdi/ noget uforudsigelig.

For at skabe en oplevelse på konferencen skal der være noget for alle sanser. Intensiteten af oplevelsen er forbundet med antallet af sanser, der stimuleres. Det betyder, at man skal tænke i både lys/udseende/æstetik, lyd, mad, duft og følesansen – det vil sige noget at røre ved, hvis man vil nå helt i mål.

Dagslys i konferencelokalet

Hvis vi begynder med synssansen, er noget så basalt som dagslys i konferencelokalet vigtigt. Vi kender det alle sammen: Man bliver træt og ukoncentreret, hvis man ikke ser dagslys i flere timer. Hvis lokalet tilmed har fabriksagtige lysstofrør som lyskilde, så er der ikke meget energi tilbage i det mødelokale.

Forskellige farver har også indvirkning på vores humør – det er der lavet mange studier omkring. Farverne kan også være med til at inspirere til kreativitet, alvor, eller hvad der nu er formålet med jeres møde.

Flotte lokaler, smukke blomster, dejlig udsigt – alt, hvad der stimulerer synet i positiv retning, er med til at skabe en god oplevelse.

Akustik og musik som virkemidler

Den næste sans, vi skal kigge på, er høresansen. Her er akustikken det første, der spiller ind. Hvis man ikke kan høre hinanden under gruppearbejdet, bliver koncentrationen svækket. Måske ender nogle af deltagerne med at trække sig væk fra gruppen: ”Hvis jeg alligevel ikke kan høre, hvad de siger, så kan jeg lige så godt bakke ud”. Det er absolut ikke meningen. Derfor er lokaler med god akustik vigtigt.

Dernæst kan man ”smøre øregangene” med lidt musik. Musik er altid godt til at sætte en stemning. De fleste af os har nogle minder, der dukker op, når vi hører bestemte stykker musik. Stemningen kan sættes med noget så simpelt som lidt musik, der bliver sat på i pauserne og ved ankomst/registrering osv. Skal det være helt forkromet, kan man få en komponist til at komponere jeres eget stykke konferencemusik. Det er der vist ikke mange, der kan prale af.

Signaturdufte til konferencen

Så er vi nået til lugtesansen. De blomster, der var en fryd for øjet, da vi talte om synssansen, er nu en fryd for næsen. Friske blomster skaber altid glæde – også uden vi overdænger rummet i duftende liljer.

Ligesom med musikken, så har vi alle nogle dufte, der leder vores tanker hen på mormors parfume, somrene ved Vesterhavet eller noget helt tredje. Dufte skaber i høj grad minder. Der er virksomheder, der lever af at skabe signaturdufte, og hvis du har været på nogle af de store, international hoteller, har du sikkert oplevet det. På samme måde kan I få lavet en signaturduft til jeres konference, så duften skaber minder for deltagerne.

Lækker konferencemad

Smagssansen er meget vigtig i forbindelse med konferencer. Oftest er det maden, som deltagerne taler om bagefter (DESVÆRRE kan man også sige, for det betyder måske også, at indholdet ikke var noget særligt. Nå, den snak gemmer vi til en anden god gang.).

Både mad og drikke skal selvfølgelig være lækkert og indbydende, og den må gerne være anderledes end det, man plejer at få til en konference. Efterhånden er der også forsket og udviklet meget inden for brainfood – mad, der holder energien oppe efter frokosten – eller nye måder at servere gamle kendinge på, så det er lige til at bruge nogle af disse forskningsresultater i konferencen.

Inkluder sanserne

Sidst men ikke mindst skal vi også have følesansen i spil. Det kan vi blandt andet få ved at sætte en kasse med dimsedutter, som deltagerne kan nulre, mens der bliver holdt oplæg. Nogle mennesker har brug for at aktivere deres krop, mens de lytter, for ikke at falde sammen. Det kan for eksempel gøres ved at nulre en stressbold eller tegne kruseduller på et stykke papir.

Disse er bare nogle få eksempler på, hvordan sanserne kan inkluderes i en konference.

Hvordan bringer du dine deltageres sanser i spil, når du holder en konference?

Anne Dalgaard

Anne Dalgaard er Event Strategist og Experience Management Expert. Hun har specialiseret sig i udvikling af eventstrategier for faglige konferencer og events, har en uddannelse i oplevelsesledelse og er Certified Meeting Manager (CMM). Anne har virksomheden EventAnne, hvor rådgiver og kommunikerer om eventstrategi. Derudover er Anne Event Portfolio Manager for Ingeniørforeningen, IDA. Hun er desuden tidligere formand for Meeting Professionals International (MPI) i Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *