Meetafy.dk
Møder & facilitering

Hvordan puster metaforer liv i din fortælling

Hvordan puster metaforer liv i din fortælling

 

Vi tænker ikke altid over, at vi bruger metaforer. Men metaforer er en del af sproget. Du kan dog også bruge metaforer bevidst for at:

  • Skabe billeder i hovedet på modtageren
  • Fremhæve en pointe på en humoristisk og æstetisk måde.
  • Forenkle snørklede formuleringer.

Sælg ikke skindet før bjørnen er skudt

Du kan ikke lave forretning på noget, du ikke har endnu.

Er en metafor, som fortæller en historie om jægeren som sælger et bjørneskind inden han har skudt bjørnen. Og deri ligger moralen om, at det er risikabelt at sælge noget, som vi endnu ikke har anskaffet os.

Tegningen af en bjørn uden pels, er et billede på noget, som ikke kan lade sig gøre, og kan få os til at tænke dybere over, om ideen med at sælge en vare, som vi endnu ikke har skabt, er en god ide?

Sælg ikke skindet, før bjørnen er skudt. Tegning: Kristine Nygaard

Billedet af den nøgne bjørn er også tilpas skørt, til at hjernen husker det – frem for en lang prædiken om, at tage risiko – og om det er godt eller skidt. Tegningen herunder kan bruges til at kickstarte et møde om emnet.

Er du forretningskonsulent?

Du kan bruge naturen som metafor og dette er oversigtbilledet på, hvad vi står overfor, når vi sætter gang i et nyt projekt.

Billedet herunder er et landskab, som indeholder billeder på de områder, vi skal forholde os til. Når vi har et billede at tage udgangspunkt i, er det lettere at fokusere på én ting af gangen, og at kategorisere de områder, vi skal tage højde for undervejs.

”Det høje Bjerg” bliver brugt til at illustrerer udfordringer: Noget der skal bestiges.

”Skoven”: (vi kan ikke se skoven for bare træer) bliver brugt som metafor på det umiddelbare, som vi bliver blinde for, fordi vi tager det for givet.

”Kornet på marken”: En metafor for udbytte og vækst, som er den værdi, vi endnu ikke kan se, imens (det såede frø ligger i jorden), og der vil gå noget tid inden det blomstrer.

”Det, der ligger ”under isbjerget ”er det vi endnu ikke er klar over. Noget, som kan dukke op under vejs.

Dette oversigtsbillede er allerede blevet brugt i virksomheder som har det hængende med deres noter på, som en reminder på hvor de befinder sig i processen.. Foto: Kristine Nygaard

Arbejder du med kundeservice?

Dyr bliver brugt flittigt i vores sprog til at beskrive nogle arketyper som vi kan forholde sig til, når vi taler om en bestemt adfærd.

Du kender nok udtrykket ”Snu som en ræv” ”stærk som en bjørn” eller ”at taler papegøjesnak”.

Når dit arbejde er at håndtere kundeadfærd, og oplære nye medarbejder, er dyr en sjov referenceramme at bruge.

Ræven kan eksempelvis være den type som altid gerne vil have lidt mere lidt billigere – og bruger alle tricks til at få mere. Ulven er den utålmodige kunde som er utilfreds og vrisser over alt det, der mangler.

Du kan bruge tegningerne af dyrene, og skrive de noter om den adfærd typerne har og hvordan de skal håndteres. Det gør det lidt lettere at refererer til ræven som type end at sætte ”en bestemt person” i bås – som nok bare havde en dårlig dag.

Eksempel 1: En type som bruger alle tricks til at få sin vilje. Foto: Kristine Nygaard

Eksempel: Ulven er den utålmodige kunde som er utilfreds og vrisser over alt det der mangler. Foto: Kristine Nygaard

 

I artiklen: ‘Ny strategi! Kan vi tegne vores fælles fremtid? fra den 23. maj 2019′ kunne du se eksempler på tegninger, som viser, hvordan metaforer bruges i en kulturproces.

Hvordan du kan bruge metaforer når du vil fremme forståelsen

Det vigtigste er at du får skabt et billede eller en fortælling i modtagerens sind. Humor er godt og overdrivelse fremmer forståelsen. Kan du give modtageren en aha-oplevelse eller få dem til at grine, husker de budskabet bedre og får lyst til at dele det med andre.

Du kan også bruge fortællinger -du selv har oplevet- som metafor -– jo mere autentisk du er når du bruger en metafor – jo mere overbevisende virker det på modtageren.

Der er ikke nogen regler for hvor man bruger hvilke metaforer- du kender bedst dit eget publikum.

Men hvad end du arbejder med, giver det gennemslagskræft, når man bruger en metafor som giver mening i forhold til budskabet og for modtagerne af budskabet.

Eksempelvis:

Er modtagerne forældre?

Vil de kunne forholde sig til metaforer som handler om børns adfærd.

Små gryder har også ører: Pas på hvad du siger, barnet lytter med i overført betydning i en voksenverden: Pas på sladder, der kan misforstås, vær ærlig og vær tydelig.

Pas på sladder. Tegning: Kristine Nygaard

Er modtagerne installatører?

Her er det godt at sætte sig ind i, hvordan en almindelig dag på jobbet ser ud fra deres perspektiv.

Er modtagerne installatører

Eksemplet her er en af 12 tegninger, som skal minde installatørerne om, at de skal rydde op efter sig, så deres kollega ikke kommer til skade. Tegning Kristine Nygaard

Hvordan forklarer man hvad en metafor er?

Den danske ordbog: En metafor er en sproglig figur, hvor et ord eller en ordforbindelse, overføres fra sin normale, bogstavelige betydningssammenhæng, til en anden, billedlig brug. Ting eller fænomen betragtet som symbol på eller repræsentant for noget andet, som regel noget mere abstrakt:

Du kender nok nogle af disse talemåder:

  • Kemien var ikke i orden
    De passede ikke godt sammen
  • Jeg bruger min mavefornemmelse
    Jeg fornemmer det fremfor at kigge på fakta
  • Små gryder har også ører
    Pas på hvad du siger-Barnet lytter med
  • Hendes karriere tog en stejl stigning
    Hun gjorde hurtigt karriere
  • Æblet falder sjældent langt fra stammen
    Vi bliver oftest som vores forældre
  • Sælg ikke skindet før bjørnen er skudt
    Sørg for at aftalen er på plads, inden du fortsætter
  • Tyv tror hver mand stjæler
    En person som tillægger andre personer sine egne fejl og svagheder

En stærk metafor forærer os billeder til vores ”indre lystavle:

(”indre lystavle er en metafor for at forestille os noget”) vi ser billeder og der ligger ofte nogle sandheder i metaforer, som får os til at vågne op, og skærpe vores opmærksomhed. Og når de bliver illustreret, står meningen endnu mere klart.

Hvordan metaforer bliver brugt i sangskrivning

Metaforer bliver brugt i stor stil af forfattere, musikere, digtere og i kulturel underholdning.
Sangteksten af Thomas Holm: Nitten: Er historien om, at det vi sender ud, får vi tilbage igen.

– Nitten –
Teksten lyder:

Jeg har trukket nitten
Jeg har jokket i en lort
Samlet den op og bidt i den
Og det’ nitten
Og når jeg prøver på at give den videre
Til en anden idiot, får jeg den lige i hovedet igen
Nitten.

Jeg har trukket nitten er også en metafor. Tegning: Kristine Nygaard

Boksehandskeslagne er metafor for alle de følelser der går ondt når det går skidt

Når Thomas synger at han har jokket i en lort – samlet den op og bidt i den, mener han det ikke bogstavelig talt- Sangen handler om, at når det først begynder at gå skidt – så bliver det hurtigt værre- og når man prøver at mildne omstændighederne ved at pådutte andre den samme elendighed – får man bare det hele retur. Det er historien om at det vi sender ud, får vi tilbage igen.

Se videoen med sangen her: Nitten- hvor Thomas får slag med boksehandsker:

 

Ind i dansk: Her kan du læse om de forskellige typer metaforer:
Metaforer (eller billedsprog) er en måde at skrive på, hvor man forsøger at skabe indre billeder hos den der læser teksten.

Metaforerne står i stedet for noget andet – måske for at gøre det smukkere, stærkere eller mere sanseligt.

Her er et eksempel: “Min mors blik stak som nåle.” Dette kunne betyde at hovedpersonen kigger på sin mor, som ser enormt vred ud. Dette bliver hovedpersonen påvirket af, og sammenligner det med nåle der stikker.

Der findes forskellige slags metaforer. Her er nogle af de mest brugte.

1. Almindelige metafor

Når man overfører egenskaber fra noget kendt til en anden sammenhæng.

Eksempel 1: ”Hun var hundesulten.”
Eksempel 2: ”Han tog benene på nakken.”

2. Sammenligning

Når man sammenligninger med noget andet.

Eksempel 1: ”Han var snu som en ræv.”
Eksempel 2: ”Hun lignede en grå efterårsdag.”

3. Besjæling

Når naturen eller ting beskrives med menneskelige træk.

Eksempel 1: ”Havet var grådigt og krævede et offer.”
Eksempel 2: ”Blomsterne dansede i takt på marken.”

4. Personificering

Når begreber beskrives med menneskelige træk.

Eksempel 1: ”Krigen viser sit grimme ansigt.”
Eksempel 2: ”Kærligheden overvinder alt.”
Eksempel 3: “Døden kom forbi.”

Da jeg lavede en række små videoer med tegninger til min revisor: Anemone Revision – var det nærliggende at bruge anemonen som metafor for den lille nye virksomhed, og hvad du skal tænke over som ejer i forhold til moms og regnskab.

Skoven bliver brugt som metafor for alle de ukendte parametre, man som ny, i opstartsfasen skal forholde sig til, og at det kan anbefales, at samarbejde med en Revisor der har stor erfaring og ved hvad man som ny skal vide.

Brug metaforer når du vil …

  • skærpe opmærksomheden på et emne
  • puste liv ind i dit foredrag og fortælling
  • tilføre humor og løfte energien
  • gøre dit emne relevant for målgruppen
  • skabe fokus og struktur
  • udtrykke dig poetisk.
Kristine Nygaard

Kristine Nygaard er grafisk facilitator i konference og eventbranchen og har specialiseret sig i visuel kommunikation i forbindelse med forandringsprocesser og strategiimplementering. Kristine Nygaard er indehaver af Kristine Nygaard og Kiss The Frog. Kunderne tæller bl.a. Abbvie, SKAT, Novo Nordisk, AstraZeneca, Kromann Reumert, Grohe, DTU, Gartner m.fl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *