Meetafy.dk
Møder & facilitering

Truer en reel magtbalance udviklingen af mødet?

Truer en reel magtbalance udviklingen af mødet?

Gør du det ubevidst og tør du – hånden på hjertet – indrømme det over for dig selv?  Tager du dig ofte i selv at være både selvhøjtidelig og selvfed, når du leder et møde.

Intentionen inden mødet er at give plads og være rummelig, men bum, når du så sidder der, og er engageret har sat mødet i gang, så vejer foden tungt på speederen, før du bevidst stopper op: Har du nu ødelagt de gode hensigter og talt forsamlingen i sænk?

Er det nerver? Eller endnu mere utilgiveligt: Vane!

Det er en almen opfattelse fra mødelederens side, at han eller hun ejer forsamlingen i mødetiden og kan skalte og valte med deltagernes tid efter for godt befindende. Men sandheden er, at møder ikke er en magtdemonstration. Møder er heller ikke en base for at folde sig ud som alfa-han (eller: -hun), så mødedeltagere, du synes virker for passive, bliver kørt over af dig som mødeleder.

Det er vigtigt, at møder bliver ligeværdige. Det er vigtigt, at du som mødeleder har respekt for deltagernes tid.

Gode møder kræver deltagere

Vi skal gøre op med en kultur, hvor mødelederen styrer mødet efter forgodtbefindende. Vi skal den passive mødekultur til livs.

  • Mødelederen skal ikke bære ansvaret for hele mødet.
  • Mødedeltagere skal ikke lulles ind i en vane, hvor de agerer som tilhørere – de er DELTAGERE!

DERFOR er det din fornemste opgave som mødeleder at invitere og opfordre til DELTAGELSE.

Møder skal ikke være en envejskommunikation. Der skal SKE noget på mødet. Det skal være de rigtige mennesker, der deltager. Nogen, der kan bidrage med konstruktive tanker, og som oprigtigt har aktier eller interesse i emnet for mødet. Overvej f.eks. om du skal udelukke de kolleger, som aldrig bidrager? Måske gør det det lettere at løfte foden fra speederen?

Men hvordan sikrer du, at de rigtige deltager på mødet?

Agendaen skal altid foreligge forlods. Gør den til rygrad for mødet. Tør du mon hænge en agenda op og spørge kollegerne, hvem der mener at have noget at bidrage med? Og så KUN indkalde dem?

Hvordan får du mødedeltagerne til at tage ansvar for deres egen rolle?

Der er mange måder at få mødedeltagerne til at tage ansvar for deres egen rolle. De bedste bygger på god forhåndsorientering af formål og meget mere involvering under selve mødet.

  • En deltager kan f.eks. blive bedt om at introducere et af agendaens punkter set ud fra deres rolle.
  • En anden kunne være udpeget til at sørge for rammerne (opstilling og sted), at overholde tiden og styre ordet under mødet.
  • En tredje deltager kan gøres ansvarlig for, at der holdes pauser – hvert 40. minut.
  • Er det et længere møde, så bed en kollega sørge for, at der er serveret en blodsukker stimulerende snack osv.

Få feedback på din mødeledelse

Du har som mødeleder et vigtigt ansvar for mødets udvikling, deltagelse på mødet og udfaldet. Inddragelse skærper ansvar og dermed bedre mødedeltagelse- og resultat. Hvad ønsker du at opnå?

Kan du slet ikke finde dine egne udfordringer i forhold til at forbedre din egen mødedeltagelse eller mødeledelse, så bed en person, som ofte er med dig på møder om at give dig feedback:

  • Får du involveret alle i mødet?
  • Dominerer du debatten?
  • Taler du for meget og for ofte?
  • Giver du plads til andre synspunkter?

Jeg er sikker på, at uanset, hvor dreven en mødeleder du er, så kan du udvikle din stil.

Overvej også gerne følgende spørgsmål:

  • Er det anstændigt over for kolleger at fravælge dem ved møder?
  • Tør du lave anderledes møder?
  • Er atmosfæren hos jer god under møderne, eller sidder nogen og dukker sig for ikke at være på?
  • Har du svært ved at fjerne foden fra speederen?

Del med os andre, og lad os blive klogere.

Mathilde Forstholm

Mathilde Forstholm er journalist og kommunikationsrådgiver med indsigt i over 300 virksomheder både startups og større organiationer. Hun har specialiseret sig i brand-dna, storytelling, digitale medier og SoMe. Mathilde Forstholm er optaget at skabe og formidle vigtige viden gennem dygtige danske specialister - uanset om de er forskere, eventyrere, ledere eller ingeniører i en virksomhed. Hun har derfor opbygget flere content marketing-platforme. Siden 2011 har hun rådgivet danske vidensvirksomheder gennem sit firma MATHILDE FORSTHOLM. Mathilde har desuden baggrund fra mediebranchen. Hun har været med bag søsætningen af to nye aviser i Danmark samt opstarten af et pladeselskab for unge talenter. Hun har desuden været både journalist og tovholder for flere forskellige aviser i et hektisk nyhedsdøgn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *