PODCASTGUIDE: Hvis du har besluttet dig for, at du eller din virksomhed skal have en podcast. Kom godt i gang med din podcast-rejse. Få et overblik over, hvad du skal igennem. Jeg har lavet en lille podcastguide med 10 gode råd, du skal gå igennem, når du skal i gang med at podcaste.
1. Arbejd med dit podcast indhold
Det første råd i denne podcastguide handler om indholdet: Hvad er det egentlig, som din podcast gerne vil give til verden, og hvad er dens formål? Skal den missionere, underholde eller informere?
Hvem er din ideelle lytter?
Svar også gerne gentagne gange på denne sætning, til du rammer en nødvendighed: ”Det kan godt være, at min podcast handler om… Men hvad jeg i virkeligheden gerne vil sige er…”
2. Dit podcast format
En podcast kan sættes sammen på mange måder. Det kan være, at du vil sidde alene bag mikrofonen og fortælle. Det kan også være, at det er en fordel at have en medvært, hvor I sammen kan dykke ned i forskellige temaer. Eller måske skal din podcast have gæster med, som du gerne vil interviewe.
Du må gerne blande de forskellige formater i en podcast, men det er en fordel at starte et sted. Gør dig klart, hvilken form ligger mest naturligt til din formidling og dit indhold, og hvad lytterne vil få mest ud af.
3. Din podcasts navn
Noget som jeg også synes er vigtigt, at sætte fokus på i denne podcastguide er navnet. Find et godt navn til din podcast. Det skal være kort, mundret og fængende. Du skal også undersøge, om navnet er snuppet af en anden først.
4. Dit podcast logo
Når folk støder på din podcast gennem en app, er det vigtigt, at det ser professionel eller lokkende ud. Det skal være enkelt og kunne tydes i frimærkestørrelse. Det er nemlig sådan, lytterne møder det over deres mobil i podcastfeedet.
Hvis du ikke selv har evnerne, så få gerne hjælp fra en grafiker. Bruger du et portrætbillede, så få en professionel fotograf til at tage det.
Dit podcast logo skal være 1.400 gange 1.400 pixels eller 3.000 gange 3.000 pixels.
5. Find Podsafe musik
Endnu et vigtigt emne i denne podcastguide er naturligvis kendingsmelodien. Når du skal i gang med at podcaste, skal du finde din podcasts soundtrack.
Det er vigtigt, at du har rettighederne til musikken, og her er forskellige tjenester, du kan benytte, som sælger podsafe musik. En af de største og bedste platforme er Premiumbeat.com. Her kan du søge inden for genrer, stemning og instrumenter.
Du køber musikken en gang og har så ret til at bruge det altid fremover.
6. Hyppighed og podcast episode længde
Før du går i gang med at optage til din podcast, er det godt at gøre sig klart, hvor lange dine episoder skal være.
Det afhænger af dit indhold og din måde at formidle på. Det vigtigste er, at du ikke bare taler for at tale, men at der kommer godt indhold i hver episode.
Du skal kunne holde en form for en rød tråd. Så hellere 25 gode minutter end 1 meget lang time med gentagelser og tomgang. En tommelfingerregel er, at interviews ofte kan bære at være længere end solo-episoder, fordi der er en anden dynamik.
Hvor ofte du vil udgive en episode? Måske en gang hver uge eller en gang om måneden? Her er det vigtigt, du overvejer, hvad der er realistisk for dig i forhold til din hverdag og arbejdsliv. Sæt dig et mål, du kan holde.
Hvis du vil sende mindre end en episode ud om måneden, så overvej om du ikke i stedet for skal udgive en hel sæson samlet med for eksempel 5 podcast episoder.
7. Anskaf en podcast mikrofon
Det er ikke nok at optage med din mobil. Du bliver nødt til at anskaffe dig udstyr, når du skal optage til din podcast.
Det skal lyde godt, og det behøver ikke være dyrt. Hvis du skal lave en solo podcast, kan du klare dig med en USB-mikrofon, du kan sætte til din computer. Her kan du anskaffe dig en Røde Podcaster – med mikrofonarm og shockmount. Den er også god til fjerninterviews over fx Zencastr eller Zoom.
Skal du have en medvært eller gæster, har du brug for flere mikrofoner. Du kan starte med en Zoomh6 med knaphulsmikrofoner eller for bedre lyd investere i Røde Podmic eller Røde Procaster med XLR stik til.
Har du budget til det, kan du få studielyd ved at investere i en Røde Caster Pro og Shure mikrofoner eller Røde Caster mikrofoner til.
Når du skal købe en podcast mikrofon, så kan du med fordel spørge andre podcastere om deres erfaringer.
8. Optag og rediger din podcast
Hvis du optager på din computer, så er programmet Hindenburg et godt redigerings- og optagelses-program. Det er produceret af danskere og udviklet til taleradio (modsat Audacity, der er gratis, men udviklet til musikere).
Det er også her, du skal redigere din lyd. Altså klippe ”øh” og host ud, samle sekvenserne og sætte din musik på i starten og slutningen af lydfilen.
9. Udgiv podcasten gennem en host
Dine lyttere skal kunne abonnere på din podcast, og her har du brug for en host.
Det er et sted, hvor du kan uploade dine lydfiler og så sende det automatisk ud til Apple Podcast, Spotify osv.
Af gode hosts er fx Libsyn, Spreaker og Buzzsprout.
10. Lav larm
Sidste vigtige emne i denne podcastguide er markedsføring. Nu du er færdig med din podcast, skal du til at fortælle, at din podcast findes, så folk kan abonnere på den. Det kan gøres på mange måder. Du kan lave et lydklip, et audiogram, på fx Headliner og dele på de sociale medier.
Det kan også bare være et citat du sætter fint op i fx Canva og deler. Du kan også lave blogindlæg per episode med player i, skrive nyhedsbrev og få gæsterne til at dele episoder, hvor de medvirker i deres netværk.
Husk det er en service til dine kommende lyttere (og kunder) at gøre opmærksom på, hvor de kan finde godt gratis indhold.
SE OGSÅ: Derfor er podcasting genialt for din virksomhed