Meetafy.dk
Konferencer, events & møder

Leg gør selv kedelige møder fantastiske

Leg gør selv kedelige møder fantastiske

Dagligt bruger jeg fornemme ord til at beskrive legen. Jeg sætter den sammen med aktiv læring, story telling, neuro videnskab. Jeg har for pokker haft min egen forsker ansat til at dokumentere, hvordan og hvornår leg kan bruges i forbindelse med møder på arbejdspladsen, og hvordan alt sammen kan måles på bundlinjen.

Forskningen har fokus på kommunikation, engagement, læring, kreativitet og motivation. Den viser ikke overraskende, at legen øger energien og skaber en bedre atmosfære i selv de mest kedelige møder.

Den største udfordring for de fleste deltagere er imidlertid, hvordan de kan implementere legen og påvise meningen og værdien af det. Og så er der et issue omkring tid! Mange deltagere i forskningsprojektet valgte som det første legen fra, for ”det var der ikke tid til”.

Men hvordan er det egentlig, legen kan styrke mødet?

Værdien i delt viden er enorm

Vi lever i et vidensamfund, hvor vi skal dele viden med hinanden, men alligevel er de fleste møder præget af envejskommunikation. Møder, hvor vi sidder stille ved siden af hinanden – uden mulighed for aktiv deltagelse.

Værdien i delt viden er imidlertid enorm. Derfor kommer vi ofte til møder og konference for at tale med de andre deltagere og selv blive hørt. Her er legen en icebreaker og en kickstarter for hjernen, for lige som biler fungerer mennesker bedst, når de er varmet op.

Legen understøtter læring

Formålet med mange møder er ofte at informere og formidle, men vi glemmer, at hjernen ikke er en harddisk. Den gemmer ikke, og den husker ikke kedelige ting.

Forskningen viser, at legen understøtter læring og spiller en central rolle til møder i forhold til dialog og muligheden for at transformere den nye læring til noget, der konkret kan bruges i praksis for den enkelte.

Samarbejde og co-creation bliver nemmere

Rød, grøn, gul eller blå?  Vi er alle forskellige, og det kan give udfordringer, når vi skal skabe noget sammen som gruppe, eller der skal implementeres forandringer.  En virksomhedskonsulent udtrykte det ganske fint: ”I en legende sindsstemning bliver samarbejde og co-creation nemmere. Det gør folk åbne og på en måde bruger vi legen til at transformere teori til praksis”.

Leg udfordrer os på nye måder

Det er rigtigt, at legen kan få dig til at glemme tid og sted. Den bringer dig i flow, udløser endorfiner, styrker fællesskaber og gør det nemmere at lære. Men det fedeste i legen er netop, at det er tilladt at fejle og være piv-ringe. Tænk på, hvor mange timer der er brugt foran diverse Play Stations, hvor man starter helt fra bunden og starter forfra helt frivilligt – fordi man vil være bedre, og fordi man lykkes lidt mere for hver gang.

Ikke fordi det at være dårlig, nødvendigvis er godt, men i legen er det tilladt at prøve igen og igen – uden at det gør ondt, uden at man bliver stillet til ansvar. Indrømmet, man kan blive til grin og miste balance for en stund – for sekundet efter at være i total triumf over at have ramt målet.

Legen kommer måske aldrig på listen som det nye sort, eller får sin egen en Nobelpris. Men legen har helt sikkert været en stor del af dna’en hos mange af Nobelpris-modtagere. Derfor er legen et vigtigt redskab, når hjernen skal udfordres, lagre viden eller tænke nye tanker.

Møder: Leg udfordrer os på nye måder

Hvad gør vi, når folk ikke har tid til at lege?

Når man implementerer noget nyt og måske uventet er det vigtigt at have nogle spilleregler. Legen må aldrig tage fokus væk fra mødets formål og indhold.  Balancen imellem faglighed og festlighed skal hele tiden være til stede.

Vi introducerede i vores forskningsprojekt et simpelt møderedskab – nemlig et smukt designet timeglas. Timeglasset sørgede for at indlæg og feedback, alle overholdt de ønskede to minutter. Derfor kunne øget mødeproduktivitet sættes på pluslisten og give plads til legen.

Og hvad med spildtiden?

Netop fokus på tid har været vigtigt for især de skeptiske. I forvejen viser mange undersøgelser, at op til 50 procent finder møder spild af tid. Formålet med vores forskning har netop været at sætte fokus på at legen kobles sammen med formål og mening for mødet.

Til arbejdsmøder er feedback vigtigt, og til brainstorming kan man bruge legen lidt mere kreativt.  Øget mødeproduktivitet har dog været til stort udbytte også fra nogle af de mere skeptiske. Ved at bruge legende møderedskaber har der været større engagement og opmærksomhed fra mødedeltagerne. Med øget fokus har den legende tilgang ikke ”kostet” ekstra tid.

Hvordan implementerer vi så legen i praksis?

Har du brug for lidt mere hands-on på legen, så læs om de 10 bedste Kickstarters til dit næste møde.

Bonus! Har du 30 minutter til overs, finder du her linket til resultatet af vores forskning. Min rapport omkring ”Advantages of organizional creativity in the workplace” af Dr. Samuel West, Lunds Universitet kan læses her.

Majbritt Sandberg

Majbritt Sandberg er stifter af playmyday.dk og Konceptkompagniet.dk. Med fokus på Playful Meetings sætter Majbritt Sandberg fokus på øget læring og videndeling til møder og konferencer. Hun designer og faciliterer kreative processer og produkter med branding og storytelling som speciale. Med konceptet Playful Meetings har Majbritt Sandberg sat fokus på øget læring og vidensdeling til møder og konferencer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *