Meetafy.dk
Ledelse & personlig ledelse

Er du også dårlig til at lytte, når du er presset?

Er du også dårlig til at lytte, når du er presset?

5 steps til at få større udbytte af de møder, du går til

Dette er min tredje artikel i serien med i alt 5 steps til at styrke dine relationer gennem en tydelig og nærværende kommunikation. Denne gang sætter jeg fokus på kunsten at lytte. Brug disse 5 steps til at skærpe dit fokus og opnå større udbytte af de møder, du går til.

Step 1: Sænk tempoet 
Step 2: Træn nærværet 
Step 3: Lær at lytte
Step 4: Acceptér forskellighed
Step 5: Kommunikér autentisk

Nærvær skaber tryghed og udvikler vores relationer

Ofte når vi tror, at vi lytter til andre, lytter vi i virkeligheden ikke. Vi er faktisk slet ikke til stede. Vi er optaget af egne tanker, indre dialoger og scenarier, der forstyrrer, forvirrer og forhindrer os i at være i nuet. Det kan skabe misforståelser og forhindre god kontakt, et godt samarbejde eller et frugtbart møde.

Vi kender alle følelsen af at være en del af fællesskabet, når vi bliver lyttet til. Her oplever vi for alvor nærværet og vores relationer udvikler sig. De bliver stærkere og mere interessante.

Det er netop, når vi lytter til et andet menneske, at vi begynder at forstå og komme tættere på. I det øjeblik den anden mærker, at du lytter og er nærværende, føler den anden sig set og anerkendt. Det skaber tryghed, og er det bedste fundament for en aktiv og åben dialog.

Lyt både indad og udad

Nu er det ikke altid let at være en god lytter i en tempofyldt og hektisk hverdag, hvor vi lokkes på afveje af larm og fristelser.

At lytte bør altid gå to veje: Du er nødt til at lytte til dig selv og afklare, hvor du er lige nu, inden du er i stand til at lytte til den anden. Når du er i kontakt og kan mærke dig selv, kan du være tilstede i samtalen og i kontakten til omverdenen. En dialog fungerer bedst, når der er i balance mellem at lytte til dig selv og at lytte til andre.

Jeg møder mange, der tager udgangspunkt i omverdenen, før de lytter indad. Det kan skabe ubalance, da de opfanger andres impulser og stemninger, som de fokuserer på frem for, hvordan de selv har det. Det er vigtigt at skabe indre balance for at blive en god lytter.

At lytte indad og opdage din egen tilstand og værdier, hvorefter du kan lytte udad, være tilstede, nærværende, interesseret og engageret i andre.

Når du har overskud, lytter du bedst

Når du har det godt, oplever du som oftest, at du er i flow i både dit private og professionelle liv. Du får mere energi og overskud. Du indgår i dine opgaver og relationer fra et rart sted, som gør dig mere åben og positiv. Din krop slapper af, du er bedre til at mærke dig selv og dine behov. Fra det sted er det mere naturligt at være i kontakt med andre mennesker. Du lytter bedre – har nemmere ved at rumme andre og er åben og deltagende i møder og samtaler.

I de perioder, hvor vi ikke lytter til os selv, fordi vi har travlt og glemmer at passe på os selv, risikerer vi at blive dårlige til at lytte til andre. Vi trækker os lidt og gemmer os og kan blive overfladiske, tale i klichéer og hører ikke helt efter. Den bedste kommunikation og lytteevne skabes, når du selv er i balance, har det godt og orker at sætte dig selv i spil. 

Du lytter bedst når du har overskud

7 situationer, der forstyrrer din lytning

 Det er svært at lytte, når du:

  1. lader larmen fra de sociale medier, mobiltelefonen, mails og andre forstyrrende elementer tage dit fokus.
  2. lader din kalender styre dit liv. Travlhed og hektisk adfærd, hvor du hopper fra en aktivitet til en anden, gør det svært for dig at lytte både indad og udad. Manglen på pauser i løbet af dagen kan gøre det svært for dig at høre din egen indre stemme.
  3. er optaget af indre tanker og dialoger, som skaber uro i dig. Det forstyrrer din evne til at være i nuet, da hovedet får lov til at styre over kroppen.
  4. giver for meget plads til vaner og gamle overbevisninger. Det gør det svært at møde mennesker med en ren tavle og faktisk høre, hvad de siger.
  5. lukker af for det, der bliver sagt, fordi du selv ved ’bedre’. Du har hørt det hele før og mener, du kan regne ud, hvor snakken ender. Her risikerer du at afvise den, du taler med og mister selv chancen for at lære nyt.
  6. undgår nærvær i kontakten. Det kan være du ubevidst frygter nærhed og derfor holder andre ude i en arms længde. En skidt position for at lytte til dine medmennesker.
  7. har et hektisk kropssprog. Genkender du situationen, hvor du er så medrevet af din egen historie og bruger hele kroppen til at fortælle, at du mister kontakten til den, du taler med og evnen til at lytte indad.

2 fokusområder, der styrker din lytteevne: 

1. Lyt indad

For at blive en autentisk og nærværende lytter, må du passe godt på dig selv. Da alting starter med dig selv, er det nødvendigt, at du tilpasser dit tempo og er i balance, hvis du vil kunne lytte til andre. Når du lytter indad, får du nemmere ved at navigere i alt det, der sker uden for dig selv.

2. Lyt udad

Det kan virke overvældende at lytte til omverdenen, da der er risiko for at få input, du er uenig i. Men du vil også få gaver i form at ny læring, glæde og overraskelser, når du åbner op for andre i din lytning. Lyt med hjertet, og få din empati og intuition i spil, så vil du møde den, du taler med åbent og faktisk høre, hvad der bliver sagt – uden fordomme, tolkninger og antagelser.

7 områder du kan have fokus på, hvis du vil blive en bedre lytter:

  1. Tjek din balance lige nu: Er du åben for at lytte
  2. Tilpas dit tempo til den, du samtaler med
  3. Vær interesseret og nysgerrig på den anden
  4. Afbryd ikke. Lyt til hvad den anden har at sige.
  5. Undlad at komme med analyser, bedømmelser og meninger
  6. Gentag nogle af de ting, den anden har sagt, så du viser, at du rent faktisk lytter
  7. Kig den anden i øjnene, og husk at være imødekommende med dit kropssprog.
Annette Jønsson

Annette Jønsson er business coach, psykoterapeut og ekspert i nærvær, balance, selvværd og kontakt. Hun har siden 2005 haft fokus på mænds personlige udvikling – mange er ledere og virksomhedsejere, som ønsker klarhed, gennemslagskraft og autenticitet i deres lederrolle. Hun er forfatter til bogen ’Fra mand til menneske’ og bruges jævnligt som ekspert. Hun er bl.a. citeret i Berlingske, Politiken, B.T., DR og Jyllands-Posten.

Comments

  1. Sille Schirmer - 5. marts 2018 at 13:29 - Svar

    Tak for dit tankevækkende indspark. Jeg tror det der med at lytte er en muskel, der skal trænes og som kan blive slap. I mange år var jeg “en god lytter” – det var i hvert fald det folk sagde til mig. Og så troede jeg li’som, at jeg per definition var det. Men jeg oplever også nogle gange at gå fra et møde, hvor jeg efterfølgende hører min egen stemme på repeat inde i hovedet – så ved jeg, at jeg har talt eller tænkt mere, end jeg har lyttet. Og så er det tid til at træne lyttemusklen 😉

    På min blog gjorde jeg mig nogle tanker om lytning for nogle år siden – de dukkede op igen, da jeg læste dit indlæg. Under overskriften “Når noget ikke får lov at folde sig ud” reflekterer jeg over en af mine gå-ture og samtalen med et nyt menneske. Jeg skriver jeg blandt andet om, hvordan min “lukkede lytning” bliver en barriere for, at samtalen for alvor folder sig ud, og jeg afslutter med følgende konklusion: “Jeg har tidligere praktiseret før mine gå-ture at ”rense” mit sind for tanker. Bevidst finde ro og beslutte at gå ind i mødet uden en fast dagsorden og med en erklæret intention om at opdage og udforske. Jeg troede bare ikke det var så vigtig en praksis, men det kan jeg se nu, at det er for mig. Ellers tager jeg unødig støj med i mødet, hvilket sætter en begrænsning for, hvad der kan få lov til at folde sig ud.”

    Hvis nogen har lyst til at læse et ærligt eksempel på “listening gone wrong,” så følger her et link til indlægget: http://www.turmedenfremmed.dk/nar-noget-ikke-far-lov-at-folde-sig-ud.html

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *