Meetafy.dk
Møder & facilitering

Brug power-spørgsmål til at skabe idéfyldte møder

Brug power-spørgsmål til at skabe idéfyldte møder

Jeg har altid haft stedsans som en æske tændstikker og kan miste orienteringen i selv en telefonboks. Jeg flyttede til København i ’99 og har boet på Frederiksberg de seneste 7 år. Alligevel kan jeg blive i tvivl, om jeg skal til højre eller venstre ved Rådhuspladsen for at komme hjem. Det siger en del.

Så er der andre, der er født med et indre navigationsanlæg, og som selv i fremmede byer, kan sige: “Solen er stik syd – vi skal til venstre her”. Provokerende hvis du spørger mig!

Fordi jeg ikke ejer nogen former for stedsans, er jeg fortabt fra starten, hvis jeg skal finde steder uden en GPS. Jeg har nemlig ingen føling med, hvilken vej der er rigtig og forkert, og jeg ender derfor som regel med at gå i ring.

Det samme gør sig gældende i møder. Jeg kan ikke tælle, hvor mange møder jeg har siddet i, hvor deltagerne ender med at gå i ring, fordi der ikke er nogen klar retning.

Endnu værre bliver det, hvis det er et møde hvor deltagerne skal komme med idéer. Der er nemlig noget helt fundamentalt de fleste glemmer, når de skal have idéer: Det er, at vores hjerner ikke kan kapere “uendelighed”.

Hvis der er helt frie rammer for idéer, kan det pludselig blive en umulig opgave at få kvalificerede idéer ud af selv de mest kreative mennesker. Det svarer til at sætte mig af på et tilfældigt hjørne, i en tilfældig storby og bede mig om at finde hjem.

Jeg har arbejdet med nytænkning og idéudvikling i 20 år, og jeg har brugt mange år på at designe og forfine metoder, der gør det nemmere at tænke ud af boksen.

En af de mest effektive metoder er power-spørgsmål. Et power-spørgsmål er et åbent spørgsmål, hvor der er indlejret en inspiration og en situation.

Afholde iderige møder med små lette spørgsmåll

Mærk forskellen i disse to scenarier

Lad os antage, at I skal holde et møde om en kommende event. Til mødet har du forberedt nogle spørgsmål.

Scenarie 1:
Spørgsmål: “Hvordan kan vi skabe en god event?”

Scenarie 2:
Spørgsmål: “Ligesom koncerter bruger opvarmningsband for at skabe en god stemning og atmosfære, inden selve koncerten starter, kunne det være fedt at sørge for god energi, når deltagerne ankommer til vores event. Så hvad kan vi gøre for at skabe god energi, når deltagerne ankommer til vores event?”

Begge scenarier handler om at skabe en bedre oplevelse, men ved at bryde det op i afgrænsede bidder, bliver det meget nemmere at komme med idéer.

I eksemplet oven for er inspirationen “en koncert” og “at skabe god stemning inden start”. Situationen er “når deltagerne ankommer til eventen”.

Ved at have helt konkrete spørgsmål, gør du det væsentlig nemmere for mødedeltagerne at tænke ud af boksen. Selvom det lyder selvmodsigende, så er det meget nemmere at tænke ud af boksen, desto mindre boksen er.

Formel til power-spørgsmål

HV-spørgsmål

Hvad, hvor, hvorfor, hvornår, hvordan osv.

Inspiration

Noget konkret. Enten i form af et eksempel, eller en følelse som eksempelvis: “overrask”, “word of mouth”, “overraske”, “trække på smilebåndet”, “nemt” etc.

Situation

En situation så konkret som muligt. Eksempel: “første gang de møder os”, “når eventen slutter”, “når vi holder pause”, “når de kommer tilbage fra frokost” etc.

Eksempler :

Hvad kan vi gøre for at overraske deltagerne, når de kommer tilbage fra frokost?

Hvordan kan vi få deltagerne til at tale om os i pausen?

Hvad kan vi gøre når vi holder pause, som er helt uventet?

Hvordan kan vi overraske en tilfældig deltager, når han/hun melder sig til, som skaber word-of-mouth?

Sådan bruger du power-spørgsmål

Det kræver selvfølgelig noget forberedelse at lave power-spørgsmål, men for at lette det lidt, kan du bede andre om at sende dig eksempler og inspirationskilder, som du kan skrive spørgsmål ud fra.

En anden mulighed er at starte mødet med, at deltagerne selv er med til at formulere power-spørgsmål. Det eneste, du skal være opmærksom på, er, at det at skrive spørgsmål er en disciplin for sig. Derfor kan det hurtigt koste meget tid, uden at I nødvendigvis får kvalificerede spørgsmål.

3 måder du kan bruge dine power-spørgsmål på!

1. Grupper

Giv to-tre spørgsmål til hver gruppe. Giv dem eksempelvis 30 minutter på at komme med idéer, som efterfølgende debatteres og forfines.

2. Plenum

Læs ét spørgsmål op ad gangen. Tag to minutter i stilhed, hvor deltagerne lige kan tænke sig om. Lad deltagerne komme med deres idéer én efter én.

3. Silent brainstorming

Stil en timer på eksempelvis 30 minutter, og sid i stilhed. Hver især trækker et spørgsmål ad gangen og skriver idéer ned på papirlapper og lægger dem ud i en bunke. Efter tiden er gået, gennemgår I en idé ad gangen uden at vide, hvem idéen kommer fra.

Du vil ikke alene opleve at have et meget mere energifyldt møde, men ved at bruge power-spørgsmål gør du det også væsentlig nemmere for grupperne, at arbejde sammen, fordi de sigter efter det samme mål. Det vil de takke dig for.

Dan Ravn

Dan Ravn er facilitator og foredragsholder. Han har arbejdet med idéudvikling og nytænkning i over 20 år. Dan designer metoder og værktøjer, så virksomheder kan udnytte deres kreative potentiale til at skabe forandring og innovation. Kunderne tæller bl.a. Novozymes, Novo Nordisk, Sydbank, Arbejdernes Landsbank, Nilfisk, Arriva, Svane køkkenet, Københavns Kommune, Novasol og mange andre. Dan har i øvrigt en baggrund i reklamebranchen og en uddannelse i adfærdsdesign.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *