Meetafy.dk
Møder & facilitering

5 gode grunde til at bruge et spil, næste gang du faciliterer et møde

5 gode grunde til at bruge et spil, næste gang du faciliterer et møde

Hvor tit bruger du spil, når du faciliterer møder på arbejdspladsen, i projektgruppen eller i erfa-netværket?

Hvis dit svar er: “Ikke særlig tit”, går du glip af de mange fine egenskaber ved spil, der gør dem vældig velegnede at anvende i en mødesammenhæng.

I indlægget her udpeger jeg fem gode grunde til, at du skal bruge et spil, næste gange du faciliterer et møde:

  1. Spil engagerer
  2. Spil skaber nærvær og fokus
  3. Spil bringer folk sammen på lige fod
  4. Spil overskriver de vante mønstre
  5. Spil er selvfaciliterende.

De to første grunde hænger sammen med spils evne til at rive os med, og de tre sidste med det forhold, at spil har regler.

Lad mig præsentere dem én for én.

#1. Spil engagerer

Du har sikkert – også som voksen – prøvet at leve dig fuldstændig ind i et slag Ludo. At juble over en 6’er på det helt rette tidspunkt og at græmmes over at blive slået hjem for 3. gang.

Ved hjælp af få virkemidler som et bræt, en terning, nogle brikker og nogle regler, skaber spillet indlevelse og engagement som få andre ting.

Spillets medrivende egenskab kan du drage nytte af i en faglig sammenhæng, hvor spillet kan give anledning til engagerede diskussioner om emner, der ellers regnes for kedelige, eller emner, som kan være svære at tale om.

Det sidste gør Psykiatrien i Region Syddanmark, når de med spillet Flashpoint sætter fokus på personalets brug af tvang.

#2. Spil skaber nærvær og fokus

Grund nr. 2 lægger sig i forlængelse af grund nr. 1. For sammen med indlevelsen og engagementet opstår i spilsituationen et nærvær og et fokus. Noget, det ellers kan være svært at skabe i vores digitale tidsalder, hvor mobilen altid er lige ved hånden og ens foretrukne sociale medie kun et klik væk – også under møder.

Men når vi spiller, spiller vi. Så er vi koncentrerede og lader os ikke forstyrre. Vi lukker laptoppen ned og lægger mobilen i tasken.

Spil bringer et team sammen

#3. Spil bringer folk sammen på lige fod

Spil har spilleregler. Det er måske en banal betragtning, men hæng på, for jeg har en pointe.

Reglerne omfatter alle, som spiller. Seniormedarbejderen med 25 års anciennitet, den nyansatte, praktikanten og afdelingslederen. Alle er lige i spillet. (Eller også er de ikke lige, men så er deres ulighed dikteret af spillet, fordi de har forskellige roller her.). På den måde skaber spil et rum, hvor det vante hierarki er sat ud af kraft.

Når titel og daglige jobfunktioner glider i baggrunden, får spillerne lejlighed til se på hinanden i et nyt lys. Det gør spil oplagte til aktiviteter med en teambuilding-sigte.

#4. Spil overskriver de vante mønstre

Spillereglerne bringer os ikke bare sammen på lige fod. De får os også til at være sammen på en ny måde. Man kan sige, at spillereglerne overskriver vores vante sociale roller og interaktionsformer.

Spillets regler om, hvilke handlinger vi skal udføre og i hvilken rækkefølge udgør et script, som vi følger i stedet for at handle efter vores egen indskydelse eller vaner.

Her gælder f.eks. regler om turtagning, der betyder, at spillerne skiftes til at være på og til at være i en venteposition. For nogen vil det føles naturligt at være afventende, mens andre vil skulle kæmpe mod deres egen trang til at føre an.

Spillereglerne betyder, at alle deltagere kommer på banen. Det kan både være en fordel i grupper, som ikke kender hinanden, og i “gamle” grupper med faste roller og indgroede adfærdsmønstre.

#5. Spil er selvfaciliterende

At spil har regler, betyder også, at du som facilitator bliver overflødig. Delvist i hvert fald.

For når mødedeltagerne spiller, har de højst sandsynligt ikke brug for dig. I hvert fald ikke hele tiden. Det betyder, at du kan have flere grupper til at spille samtidig og på den måde håndtere mere komplekse set-ups, end du måske ellers ville kunne.

“Men er det ikke uheldigt sådan at gøre sig selv overflødig?” tænker du måske. Nej, for du kan ikke undværes.

Din opgave bliver at indlede det spillende møde med at introducere spillet og forklare spillerne, hvad formålet med spillet er. Til sidst skal du samle op og runde af.

Men den allervigtigste del af dit arbejde ligger meget tidligere, nemlig allerede, når du udvælger et spil til jeres møde. Her er din rolle snarere at være kurator end facilitator. Om jeres spillende møde bliver en succes eller ej afhænger i høj grad af dit valg af spil.

Det ideelle spil er et, der passer til netop jeres formål.

Typer af spil, du kan udforske

Og der er nok af spil at vælge imellem. Blandt typer af spil, du kan udforske, findes:

  • Kortbaserede dialogspil: De fungerer som redskab til refleksion og kommunikation og kan f.eks. bruges til at lære hinanden bedre at kende. Et eksempel er samtalespillet LynHistorier.
  • Brætspil, der findes i mange varianter: Eksempelvis scenariespil, der kan lære os at håndtere komplekse udfordringer og vække empati for folk, som er i en anden situation end os. Eller dilemmaspil som Flashpoint, der skaber diskussion om vanskelige emner.
  • Rollespil kan styrke samarbejde og kompetencer: Det skriver DR i en artikel om, hvordan virksomheder bruger rollespil til at komme konflikter til livs.

Lav dit eget spil

Hvis du ikke kan finde et spil, der passer til netop jeres behov, så lad dig inspirere af Psykiatrien i Syddanmark og lav dit eget.

Måske kan I udvikle jeres eget mødespil, der hjælper jer med at overholde tiden og talerrækkefølgen og balancere tale og refleksion? Eller lave et spil, som introducerer nye medarbejdere til jeres arbejdsplads?

Det kan også være, I kan skabe et spil, I kan bruge til at diskutere svære situationer, eller hvor I kan afprøve forskellige handlinger på en ufarlig måde?

Mulighederne er mange. At lave sit eget spil tager tid, og måske får du brug for hjælp udefra. Men det er langtfra umuligt. Læs om, hvordan du kommer fra idé til (seriøst) spil.

Charlotte Albrechtsen

Charlotte Albrechtsen er ph.d. Som selvstændig konsulent i Tovejs undersøger hun bruger-, kunde- og medlemsoplevelser ved hjælp af antropologiske metoder. Kunderne tæller bl.a. Dagli’Brugsen, Dansk Journalistforbund, SKAT og flere danske kommuner. Sideløbende underviser hun i metode og undersøgelsesdesign ved Syddansk Universitet. Charlotte har udgivet en række akademiske artikler og to fagbøger, senest bogen "Spørgeskemaer der virker - sæt modtageren i centrum".

Comments

  1. Der er også SNAK 😉

  2. Hej Frederik
    Tak for din kommentar.
    Ja, der er også SNAK, http://www.snakspil.dk. Vil du sætte et par ord på SNAKs anvendelighed i forbindelse med møder?
    Med venlig hilsen
    Charlotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *