SAMTALE: Lær tips og tricks til, hvordan du kan styrke en samtale, så dem, du taler med, oplever, at du er nærværende, fokuseret og samtalen er ’to the point’.
Denne sommer har jeg haft rigtig mange samtaler med mine børn. Vi har brugt sommeren i sommerhus i Rørvig. På vej frem og tilbage fra stranden har jeg nydt at lytte til og tale med mine børn. Min søn Rasmus tænker meget over stort og småt. Flere dage i træk sagde han: ”Mor, jeg tror ikke livet giver mening: Hvorfor er vi her?”
Når jeg har de gode samtaler med mine børn, kan jeg blive bekymret for, hvordan jeg svarer dem på de svære spørgsmål. Tænk hvis spørgsmålet er et udtryk for et spirende tungsind? Hvad hvis jeg forstærker det med mine svar? En anden mulighed er, at han har hørt det på YouTube og nu vil se, hvad der sker, når han selv siger det. Alt det, når jeg at tænke på, mens vi går afsted med hinanden i hånden – i stedet for at lytte til ham.
Hvad skal der til for at have en god samtale?
I løbet af min ferie læste jeg også journalisten Celeste Headlees bog: ”We Need to Talk” fra 2017 om, hvad der skal til for at have en god samtale.
Ifølge Headlee er det ikke mærkeligt, at vi hele tiden har indre dialoger, mens vi tror, at vi har en fokuseret samtale med andre, fordi vores hjerner i gennemsnit kan optage 500 ord i minuttet, mens en person i gennemsnit kun taler med en frekvens på 225 ord i minuttet. Derfor fylder vi selv de sidste 275 ud.
Vi skal lytte for forstå
Vi skal gøre én ting ad gangen, og være åben over for andres ekspertise.
Headlees vigtigste og sværeste trin i den gode samtale handler om at lytte. Som Stephen R. Covey siger: De fleste mennesker lytter ikke med intentionen om at forstå, men for at svare.
Det citat gælder for mit vedkommende i mange sammenhænge og især i forhold til mine børn. Men alle andre – også børn – har en viden, du ikke selv har.
Kvaliteten af dine samtaler afhænger af, hvor god du er til at:
- styre din indre dialog
- undgå at fylde tomrummet af ord i dit hoved,
- gøre én ting: nemlig lytte til den anden og spørge nysgerrigt ind til det, de fortæller.
Som Dalai Lama siger: “When you talk you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.”
Åbne spørgsmål giver brede svar
Spørg folk, hvordan de oplevede situationen frem for at beskrive situationen med dine egne ord.
Hvis du stiller et bredt og malende spørgsmål (det man også kalder lukkede spørgsmål), får du tit et simpelt svar. For eksempel: ”Du var ude i en dramatisk situation med ildebrand og menneskeliv på spil. Det må have været forfærdeligt, var det ikke?” …
Hvis du i stedet stiller åbne spørgsmål, får du et meget bredere svar. Spørgsmålet kunne lyde: ”Det lyder dramatisk, hvordan oplevede du det?” Her giver du den anden mulighed for at svare uden at lægge ord i munden på ham eller hende.
Du er ikke ekspert i alt
Lad vær med at foregive, at du ved alt. Ingen ved alt, og det er meget mere troværdig at sige: Det ved jeg ikke, men jeg vil gerne finde ud af det og vende tilbage til dig.
I min samtale med min søn om meningen med livet, sagde jeg: “Mennesket har gennem tiden brugt utrolig meget tid på at tænke over netop det spørgsmål.” Så havde jeg i det mindste anerkendt hans tanker. At sige jeg ville finde ud af det og vende tilbage havde måske været for ambitiøst.
Headlee siger også, at man ikke kan sidestille sine følelser med andres. Du ved ikke, hvad de oplever lige nu. Selvom det ind imellem føles ensomt, så er der ingen mennesker, der ved præcis, hvordan andre har det. Så med mindre andre spørger til dine erfaringer, så lad vær med at se deres historie som en invitation til at tale om dig selv.
Brug flere åbne spørgsmål under samtalen
Jeg gik til min søns forsøg på at finde meningen med livet fra forskellige vinkler. En dag på vej til stranden talte vi om, at en del af meningen for alle arter må være at føre dem videre.
En anden dag talte vi om, at meningen også kan være at forsøge at gøre verden til et lidt bedre sted, mens du er her. Altså at gøre sig umage for at gøre en positiv forskel, være god mod mennesker, naturen og dyr og at hjælpe andre, der ikke har det lige så godt som en selv.
I takt med at jeg læste mig igennem Headlees bog, fik min søn mange opfølgende åbne spørgsmål, så det er godt, at vi gik frem og tilbage til stranden ret ofte trods det svingende sommervejr.
TED TALK med Celeste Headlees 10 trin
Hvis du har fået lyst til at styrke dine samtaler professionelt og privat, så hør Celeste Headlees TED TALK her. Øv dig i at følge hendes 10 trin.
Jeg er sikker på, at det vil gøre din opstart efter ferien mere interessant og sjov. Hvis det lykkes, vil dem du taler med opleve, at du er mere nærværende, fokuseret og ’to the point’ – som Headlee siger, en god samtale skal være som et miniskirt – lang nok til at dække emnet og kort nok til at fastholde fokus.