En iværksætter er en person, der sætter noget igang. Det kan være dig, der overtager en virksomhed eller dig, der starter den fra bunden (en startup). Flere søger mod livet som selvstændig. Men har du tænkt over, hvilken type iværksætter du selv er?
Iværksætteri er godt markedsført i dag. I DR’s program Løvens Hule præsenterer håbefulde og meget forskellige typer af iværksættere deres idé og forretningplan for mulige investorer. Programmet er populært, og både ‘løverne’ og deres ‘bytte’ får masser af taletid i dagbladene og i podcasts som Iværksætterhistorier.
Hvilken kendt iværksættertype kender du?
Hvilket billede får du på nethinden, når du hører ordet iværksætter? Hvilken type iværksætter tænker du på?
Er det ham, der arbejder døgnet rundt, har sit portræt i Børsen, 100 ansatte og konstant er på mobilen?
Måske Jesper Buch, der er en af landets mest succesfulde iværksættere med millioner på bankbogen og en Lamborghini i garagen.
Er det psykologen eller terapeuten, der er en helt anden type iværksætter, som lever af sin ekspertviden?
Eller måske tænker du på iværksætterteam som ‘De uimodståelige’ med Anna Bogdonova og Louise Berner, der sælger Kettlebells og mental-træning over video til folk hjemme i stuerne. En tredje type iværksætter
Eller en iværksætter som Mille Sjøgren, der tager den bærbare computer, kameraet og familien med ud i verden og lever og arbejder som digital nomade?
Der er mange forskellige typer af iværksættere. Herunder er en lidt forsimplet opdeling. Det ene udelukker ikke det andet, og du kan bevæge dig mellem disse typer i din karriere som selvstændig og have dit ben nede i flere af dem.
Er du en af disse 8 typer af iværksættere?
1. Serie- og vækstiværksætteren
Du er hele tiden er i gang med at bygge en virksomhed og har flere forretningshistorier bag dig. Du vil gerne være herre i eget hus, er handlekraftig og har fokus på indtjening og at kunne skalere.
Du har en opsparing, bruger investorer eller tager lån for at komme i gang.
Du er ofte drevet af spændingen ved det uvisse og mulighederne. Du har lyst til at skabe noget af værdi og trives med at satse. Frem for at skabe en virksomhed og arbejde med den resten af dit liv, vil du gerne sælge den videre til de rette købere på det rette tidspunkt til den rette pris.
På den måde kan du bruge din energi og indtjening på at skabe noget nyt og spændende. Du bruger fortjenesten fra din virksomhed til en ny start-up.
2. Den innovative iværksætter
Du har fået en genial ide til et produkt eller ydelse, som du kan udvikle og leve af eller sælge til stor fortjeneste. Du motiveres af stoltheden over, at nogen kan bruge det, du har skabt.
Du har brug for investorer til at kunne udvikle din idé i praksis og opbygge din virksomhed, og du har brug for et godt team, som kan dække de kompetencer, du ikke selv har.
Vækstiværksætteren og den innovative iværksætter er ofte de mennesker, vi ser i Løvens hule og de historier, der dukker op, når vi tænker på iværksættere.
3. Webshopejeren
Du sælger fysiske produkter i en webshop. Du vælger dit fokus ud fra en passion, en niche og/eller et hul i markedet. Som webshopejer har du brug for kapital for at komme i gang, da du både skal have produkter, et varelager og evt. ansatte til at håndtere ordrer og kundeservice.
4. Solo- eller infopreneur
Du arbejder alene i din virksomhed uden ansatte eller partnere – de kan dog sagtens komme senere. Du sælger ofte viden og ydelser frem for fysiske produkter.
Der er dog mange måder at være solopreneur på. Måske har du en webshop, hvor du sælger dine egne smykker.
Dette er den form for virksomhed, der har den laveste indgangsbarriere, da du ikke i samme grad har behov for at rejse kapital, foretage lån eller have investorer med på vognen for at kunne gå i gang.
5. Influenceren
Du har flere tusinde følgere på din Instagram-konto, blog, podcast eller YouTube-kanal, og du bliver set som en, der kan påvirke masserne.
Det kan være mere værdifuldt for en virksomhed at henvende sig til dig frem for at få trykt en annonce, fordi du kan tale direkte til netop deres målgruppe. Du er et brand i dig selv og får opmærksomhed ved at dele billeder, tekst, video eller audio.
6. Eksperten og vidensformidleren
Du ser din virksomhed som en del af dig. Du arbejder ofte alene og har oparbejdet viden eller ekspertise inden for et område, som du ønsker at udbrede og hjælpe andre med. Det kan være, du er coach, terapeut, drømmetyder eller mentor.
Du er underviser og specialist og tilbyder formentlig onlinekurser og medlemsskabsklubber.
Måske har du en co-founder i samme niche, der supplerer dig godt.
7. Community-byggeren
Du skaber et fællesskab om et bestemt emne. Du sælger ikke produkter så meget som netværk og sammenhold. Du har opdaget en niche, som dine brugere samles om, og du tjener penge gennem medlemsskab, affiliate, abonnement eller investorer.
8. Freelanceren eller konsulenten
Du er ikke ansat af en arbejdsplads. Du freelancer fx som journalist eller er hyret ind til tidsbegrænsede projekter for forskellige virksomheder som konsulent. Måske er du skuespiller, musiker eller en anden slags kulturarbejder.
Det kan også være, at du er konsulent og hjælper med løsninger på specifikke problemer. Som konsulent kan du vælge at lave din løsning om til et skalerbart produkt.