Meetafy.dk
Konferencer, events & møder

Er du klædt på til at modtage fremtidens mødedeltager?

Er du klædt på til at modtage fremtidens mødedeltager?

Hånden på hjertet. Har dine arrangementer været igennem samme generationsskifte som dine mødedeltagere? En ny generation af mødedeltagere har meldt sig på banen til møder og konferencer. Vi kalder dem Generation C (for Connected). Netværksgenerationen kan vi også kalde dem. De er født online, og det er du nødt til at tage højde for i dit oplevelses- og interaktionsdesign af dine arrangementer.

Mødedeltagerne er ALTID online

Søren Schultz Hansen, erhvervsforsker og ekstern lektor ved CBS, kalder netværksgenerationen for Årgang 2012. Ikke fordi de er født i 2012, men fordi Generation C blev født i 1994 og fyldte 18 år i 2012. Nu begynder de at dukke op på møder og konferencer.

De er født på nettet. Alle medier i deres verden er sociale, men også fysiske. De udfolder det intime, personlige samvær i fælles medier, så alle automatisk kan overvære det og potentielt deltage i det. Det sociale element er altid til stede i deres liv.

Når de deltager i et af dine arrangementer, deler de oplevelserne digitalt med andre. Har du tænkt over, hvordan du kan understøtte behovet for at dele oplevelserne med andre, og hvordan dit arrangement tager sig ud, når det bliver delt?

På oplevelsessiden handler det bl.a. om at skabe fotogene situationer, der appellerer til gengivelse på nettet. ”Jeg var her”-billeder og selfies udgør en væsentlig del af netværksdelingen. Hvad er WOW-effekten til dine arrangementer?

Generation C kræver digital involvering

Det interaktionsmæssige design har flere dimensioner. En er akti­­veringen af publikum. Den aktivering, der forvandler gæsterne fra publikum til aktive deltagere. En anden dimension kan være interaktionen mellem arrangementet og digitale beskuere – de, der ikke deltager fysisk i arrangementet, men følger det digitalt. En tredje dimension er det tekniske set-up.

Generation C forventer digital involvering. De er født til en ny Maslow-pyramide, hvor forbindelsen til om­verdenen gennem sociale medier er essentiel. Flertallet af dem har udviklet FOMI (Fear of Missing Out) og Nomofobi (No Mobile Fobia) – frygten for at være uden mobil­kontakt. Nomofobi frigør de samme angsthormoner som mundtlig eksamen inden for et emne, man ikke føler sig hjemme i. Det kommer til udtryk gennem behovet for hele tiden at tjekke, om der er besked på telefonen.

De ’nye’ refleksions-pauser

Du kan afhjælpe deltagernes behov ved at tilføje reflektions-stunder, der jævnligt giver deltagerne mulighed for at forholde sig til det, de lige har hørt, men også at formidle det til omverdenen. Her taler vi ikke om strække-ben-pauser hver time, men regulære reflektionspauser integreret i programmet f.eks. hvert 20 min.

For­mid­lingen har stor betydning for indlæringen. Studier har vist, at når man ikke kun ”ser og lytter”, men også får lejlighed til at forklare det indlærte videre til andre, stiger erindringen af det med op til 60 procent. Det kan samtidig være god reklame for dit arrangement.

Spor samtalerne med hashtag

Hvis du vil have lidt føling med, hvordan dit arrangement bliver omtalt på de sociale medier, vil jeg anbefale dig at lave et officielt hashtag til dit arrangement. Hashtagget giver dig bagefter mulighed for at spore omtalen f.eks. via Tagboard.com.

Et par ekstra gratis tips

Læs også disse 9 tips fra Bente Nybo til brug af sociale medier i forbindelse med events. Jeg kender ikke Bente Nybo personligt og har ingen kommercielle interesser i hendes virksomhed, men jeg synes, det er nogle gode tips, hun her giver.

Sidst, men ikke mindst, skal det teknologiske grundlag for den digitale interaktion være tilstede. Den tekniske dimension i dit interaktionsdesign har jeg taget under behandling i et andet indlæg med titlen ”Top 5 krav til det digitale møde”.

Meme = en idé, adfærd, opførsel eller stil, som spredes fra person til person inden for en kultur.

Hashtag = Symboliseres med tegnet # og bruges bl.a. på sociale netværk og blogs. Gør det lettere for brugerne at finde meddelelser med et bestemt tema eller indhold via søgemaskiner.

Illustration: Meme baseret på Maslows behovspyramide
Michael Leslie Pryner

Michael Leslie Pryner er rådgivningschef (Head of Advisory Services) i ConsensusOnline. Han har beskæftiget sig med eventplanlægning i mere end 20 år – blandt andet som koncerneventchef i Danske Bank. Michael har i mange år haft sin egen klumme om mødeteknologi i Møde- & Eventmagasinet og er Certified Meeting Professional (CMP) gennem den internationale organisation Meeting Professionals International, MPI. I 2016 blev han kåret af branchen til ”Front Runner of the Year” i forbindelse med Danish Meetings and Events Awards i DR Koncerthuset.

Comments

  1. Så fedt, at du gør opmærksom på refleksionspauserne. For selv om denne generation er født med IT – så har deres hoveder altså også godt af refleksions- eller indsigtspauser som jeg ynder at kalde dem. Simpelthen fordi jeg synes det ord rummer den forventelige udvikling

  2. Reflektionspauserne er vigtige for vores indlæring og de behøver selvfølgelig ikke kun at være digitale. Men vores kommende mødedeltagere er vant til filtrering af mange informationer samtidigt med at de kommunikerer med deres sociale netværk. Hvis vi giver plads til det og samtidigt “spiller” med på deres bane, kan vi være heldige at fastholde dem i det arrangementet handler om. Formidling og viderefortælling af det man oplever, forstærker erindringen af det indlærte og hjælper til at blive bedre til, at bruge den nye viden i praksis.

  3. Ja! Hashtaggene er vanvittigt vigtige for alle på Twitter og Instagram så dit råd om at a) vælge mindst eet hashtag for eventen og b) huske at fortælle(!) det, er med til at åbne døren til to digitale verdener som kræver at publikum forholder sig til det de oplever og lærer. På Twitter skal man kondensere for eksempel en faglig pointe i temmelig få tegn, og det kræver immervæk en del af hjernen. Og husker man at hashtagge sit Tweet bidrager man til dialog og en oplevelse der rækker ud over selve eventen. Jeg har ‘mødt’ mange kolleger i en twittertråd om et fagligt spor på en konference.
    “Husk at skabe fotograferbare” situationer er et virkeligt godt råd – men hvad skiller et insta-billede der inviterer til dialog fra et der bare er ‘nå’? Er der nogen der har noget bud? Det vil nok være en hjælp når man skal skabe de dér fotogene situationer.

Skriv et svar til Ida Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *