Meetafy.dk
Ledelse & personlig ledelse

Derfor reagerer vi fuldkomment forskelligt på Corona-krisen

Derfor reagerer vi fuldkomment forskelligt på Corona-krisen

8 personlighedstræk afslører, hvorfor vi reagerer fuldkomment forskelligt på Corona-krisen

Har du efterhånden revet håret af dig selv i denne svære, langstrakte del af Corona-krisen? Godt. Eller det er i hvert tilfælde bedre, end at du river håret af de andre (få!) mennesker, du har i din nærhed. Ganske forståeligt dog, at det begynder at blive hårrejsende hårdt. For jo mere Corona-krisen trækker ud, des mere træder vores forskellige personlighedstræk igennem den tyndslidte fernis.

8 forskellige personlighedstræk afslører, hvorfor vi reagerer fuldkommen forskelligt på Corona-krisen. Du får dem én for én i denne artikel. Formentlig vil du kunne genkende dig selv og dine undervejs i en eller flere af dem.

Corona-krisen: Sådan tackler vi den forskelligt og hvorfor

Nyt studie dokumenterer vores vidt forskellige reaktionsmønstre

Et nyt studie ”The Covid-19 crisis: Personality and perception” fra december 2020 dokumenterer de 8 personlighedstræk. 546 voksne i den arbejdsdygtige alder fra vores del af verden har svaret på et spørgeskema, hvor de bl.a. med 3 egne ord beskriver de følelser, de forbinder med Corona-tiden.

Svarene overrasker med deres kontraster. De adspurgte har oplevelser, der spænder ganske vidt: ”Overvældet”, ”Komfortabel”, ”Skyldig”, ”Taknemmelig”, ”Udmattet”, ”Kampklar”, ”Ulykkelig” er fx nogle af de meget forskellige reaktioner på Corona-krisen.

Spørgeskemaet er udsendt af det velrenommerede Meyer Briggs Company, der laver persontypeprofiler. Derfor kan forskerne koble reaktionsmønstre og persontyper. Dermed opstår indsigten i de 8 personlighedstræk, som denne artikel kort skitserer.

Her kommer de 8 forskellige personlighedstræk

1. Den udadvendtes isolation

Den udadvendte er ikke overraskende voldsomt udfordret på kravet om social afstand og forsamlingsforbud. Isolationen kan give en desperat tomhedsfølelse. Mange udadvendte må gøre mange krumspring for at stille sulten efter menneskelig kontakt. Isolationen er det værste.

2. Den indadvendtes refleksion

Den indadvendte har endelig fået arbejdsro. Mange indadvendte oplever, at Corona-krisen også bringer en række gaver med. Arbejdstempoet er måske ikke helt så højt, og der er mere plads til fordybelse. Sidder den indadvendte hjemme og arbejder, er der også større tilskyndelse til at sidde med opgaven alene i eftertænksomhed. Der er rum til refleksion.

3. Den detaljeorienteredes stress

Den detaljeorienterede følger alle nøgletal og smittekurver på nærmeste hold, men er også overvældet af informationsmængden. Det kan være svært at få alle brikker til at falde på plads i et arbejdsliv, der forstyrres af hjemmeskolede børn, og mange detaljeorienterede føler sig stressede. Brikkerne, der mangler i puslespillet er det værste.

4. Den helhedsorienteredes optimisme

Den helhedsorienterede beror sig på en vis optimisme i Corona-krisen. De store, mulige sammenhænge mellem fx globalisering, klimakrise og Corona kan ligefrem engagere den helhedsorienterede ivrigt. Der kan skimtes håb, hvis vi lærer af miseren ifølge den helhedsorienterede.

5. Den følsommes sensibilitet

Den følsomme er pinefuldt sensibel over for egne og andres svære følelser i krisetiden. Mange følsomme mærker stemninger, og de er for det meste i bølgegang. Derfor er mange følsomme på overarbejde. Tankerne om de alvorligt syge og de døende er det værste. Ud over skylden ved at overleve.

6. Den tænksommes nye virtuelle legeplads

Den tænksomme nyder godt af de mange virtuelle arbejdsredskaber, der er kommet i brug under Corona-krisen. Møderne er blevet kortere og mere direkte, smalltalk er afskaffet, og opgaverne er i centrum for det, vi samarbejder og taler om. Det er lettere at navigere for den tænksomme, fordi det rationelle er i højsædet på den virtuelle legeplads.

Corona-krisen- Den spontanes kedsomhed

7. Den spontanes kedsomhed

Den spontane nyder fleksibiliteten ved at arbejde, når det passer ind. Men mange spontane frustreres over dage, der ligner hinanden til forveksling og savner adspredelsen ved en varieret arbejdsdag. Kedsomheden er det værste.

8. Den velorganiseredes forstyrrelser

Den velorganiserede har etableret en række genkendelige rutiner i dagligdagen og oplever typisk at være mere produktiv, fordi arbejdsdagen er tilrettelagt ud fra egen skemalægning. Den latente usikkerhed om, hvor længe restriktionerne varer er det værste, fordi det gør det svært at planlægge langsigtet.

Hvorfor er det så svært at navigere i Corona-krisen?

Med disse 8 forskellige personlighedstræk er det ikke så svært at forstå, at vi af og til rykker hårene af os selv og hinanden, fordi der kan være meget langt imellem det, der er vores naturlige, umiddelbare reaktioner på at stå i Corona-krisen. Men hvorfor bliver det så besværligt for os?

Modsætninger mødes og kattejammer opstår

”Modsætninger mødes og sød musik opstår” er en af de gamle travere, der findes i folketroen, men som også kan bekræftes af psykologien.

Vi har tendens til at fascineres af mennesker, der er meget tydelig på de personlighedstræk, som står mest sløret for os selv. Vi ’låner’ lidt hos hinanden. Jeg, der er fx er lidt genert, låner af min bramfrie kollega. Hun låner måske til gengæld noget af min eftertænksomhed, der giver bund under hendes spontanitet.

Alt er godt. Lige indtil Corona-krisen udtrætter os i månedsvis. For jeg trækker mig længere ind i min generte eftertænksomhed, og hun bliver mere markant med sine spontane, bramfrie bemærkninger. Der er ikke blot social afstand mellem os: Der er kommet større afstand mellem vores persontyper, fordi vi søger længere ind i de personlighedstræk, der gør os trygge i en usikker krisetid.

Når vi samtidig har tæret på den overbærenhed, den indlevelsesevne og den empati, der er tæt forbundet til at være i overskud, så bliver det vanskeligere at være dem, der rækker ud efter hinanden. Modsætninger mødes, og kattejammeren opstår.

Corona-krisen: Modsætninger mødes

Det handler ikke kun om dig, men det starter med dig

Der er altså således mindst 8 forskellige, afslørende måder at reagere på Corona-krisen. Ikke en eneste er ’den rigtige måde’. Men der er en rigtig måde for dig – altså en måde, der er genkendelig for dig. Start med at forstå dig selv lidt bedre. Det øger tolerancetærsklen og nysgerrigheden på at forstå de andre også.

Er du blevet endnu mere nysgerrig på at forstå dine egne reaktioner på Corona-krisen, så få fx lavet en personprofil-rapport og tal dine reaktionsmønstre godt igennem med en konsulent som jeg. Det giver et godt billede af, hvordan din personlighed både hjælper dig og spænder ben for dig i forhold til at udholde Corona-krisen.

Mindre fordømmelse, mere forundring

Ingen tvivl om, at Corona-krisen giver incitament i overmål til både at rykke håret op med rode på sig selv og andre fra tid til anden. Den er lang, mørk og stadig uforudsigelig. Men den er også interessant, bl.a. fordi den lærer os noget om vores egen personlighed, som bliver trukket tydeligere op af Corona-krisen.

Med tiden vil vi nok også møde forskelligheden imellem os med en større nysgerrighed. Men kan du gøre det i små, overskuelige mængder, så prøv det. Lad dig forundre over den flertydighed, som vi møder Corona-krisen med i stedet for at lade dig frustrere eller begynde at fordømme. For det er jo dybest set fascinerende. Og et sådant mindset holder oven i købet lidt bedre på hårpragten.

LÆS OGSÅ! Brug Coronaen som katapult, og spring ud som innovativ leder

Nana Scheibel

Der er 1:1 mellem Nana Scheibels konsulentfirmas navn og hendes eget. Når man arbejder med Nana, så får man følgeskab af en ufortyndet, uforfærdet og ukuelig konsulent, som er sig selv hele vejen igennem. Nana har sort bælte i at inspirere dig til at virkeliggøre strategi, innovere i hverdagen og gøre dig mærkbar som leder. Hun er fortaler for at ’handling giver forvandling’.
Nana Scheibel er uddannet cand.mag i psykologi og samfundsfag. Hun har specialiseret sig i forandringer og innovation, har en master på CBS, er facilitator/moderator og coach. Gennem flere perioder har Nana selv været leder, bl.a for teamet for forandringer og innovation i et andet konsulenthus, og som leder af et innovationscenter. Nana er desuden ivrig vinterbader, tangodanser, fårehyrde, kattedame, rygsækrejsende og meget mere. Find også Nana Scheibel på Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *