Meetafy.dk
Konferencer, events & møder

Crash course i oplevelsesdesign for mødedesignere

Crash course i oplevelsesdesign for mødedesignere

Tidligere indlæg i serien:
Derfor er oplevelsesdesign alfa og omega for mødedeltagerne

Er du sådan én, som leverer services til møder? Har du brug for at kunne manipulere – for eksempel – deltagernes nysgerrighed, adfærd eller opmærksomhed? Ja, så bliver du nødt til at forstå, hvad en oplevelse er, ellers kan du ikke få øje på de knapper, som den bevidste designer skruer på for at manipulere oplevelsen.

En oplevelse består groft sagt af tre kronologiske komponenter – før, primær og efter – som er af interesse for os, der designer indhold og indpakning til møder. Langt de fleste møder og konferencer, jeg har deltaget i, udnytter ikke mulighederne. Den gode nyhed er altså, at der er lavthængende frugter at plukke på dette felt, og at de frugter er mange penge værd.

Lad mig uddybe de tre komponenter med eksemplet ”et bryllup”:

1) ’Før-oplevelsen’

Før-oplevelsen er alt det, der kommer før den primære oplevelse. Eksempler: Han frier med en ring fra genbrugsstationen. De bliver enige om en middelalderkirke, som vil se pæn ud på billederne. Hun bruger fem dage på at klippeklistre unikke invitationer. Hun prøver 800 kjoler, og han har mareridt om budgettet.

Det er ikke svært at forstå, at alle disse hændelser oplevelsesmæssigt hører til brylluppet og er med til at forme, hvordan de følgende faser spænder af.

2) ’Den primære oplevelse’

Den primære oplevelse er det, vi normalt mener, når vi taler om ’en oplevelse’. Den er karakteriseret af at have et klart start- og slutpunkt. Eksempler:

  • Hun nyser, da hun bliver ført op ad kirkegulvet.
  • Hun føler kortvarig panik over, at restauranten ikke har nogen garderobe.
  • Gommens far laver en improviseret bøjlestang. Gæsterne hjælper hinanden med overtøjet, og han græder under talen.

3) ’Efter-oplevelsen’

Efter-oplevelsen er alt det, der bagefter påvirker, hvad vi føler og husker om de to foregående stadier. Eksempel: Han synes, de har fået nogle fedtede gaver i forhold til, hvad gæsterne har spist for. Bryllupsfotoet viser brudeparret som rolige og helt forgabt i hinanden. De sociale medier er vilde med garderobeløsningen lavet af gommens far.

’Før’ og ’efter’ tilfører stor værdi

Alle mødeplanlæggere bør interviewe deres kunder grundigt om, hvordan der bliver designet værdifuldt indhold, der sigter på at styre deltagernes oplevelse og interaktion i løbet af de tre faser. Hvis vi ønsker, at deltagerne føler, tænker og handler på en særlig måde til vores arrangement, og hvis vi ønsker at påvirke, hvordan de taler om det og husker det efterfølgende, så er der ingen anden vej: Tag tøjlerne!

Kunderne er sandsynligvis meget fokuserede på den primære del af arrangementet, og derfor kan du bidrage med stor værdi, hvis du formår at assistere med viden, belæg og ideer til ’før’- og ’efter’-fasen. Læs de gode og kopierbare ideer i mit næste blogindlæg ’Gode værter tager tøjlerne FØR mødet!’ den 20. april 2017.

Mie Nørgaard

Mie Nørgaard er en af Danmarks førende eksperter i at anvende hurtige tegneteknikker – sketching – til at understøtte refleksion, analyse og diskussion på konferencer og udviklingsmøder. Hun har i mere end 15 år forsket og undervist i effektive brugercentrerede designprocesser på Danmarks største universiteter. I regi af Center for Visual Thinking hjælper Mie Nørgaard virksomheder med at engagere mennesker i læringsprocesser og innovationsarbejde. Det sker gennem kurser i professionel visuel facilitering, undervisning i organisationer, der arbejder med innovation og kreativitet, foredrag om brugerinddragelse, co-creation og brugen af skitsering i analyse- og designarbejde, workshops, hvor hun som visuel facilitator hjælper virksomheder med at få overblik og nå ind til kernen af komplicerede problemstillinger inden for emner som service design, digitalisering og forretningsudvikling. Mie Nørgaard har en PhD i Computer Science og er en af Danmarks førende eksperter inden for effektiv visuel facilitering og brugercentreret design. Læs mere på MIE NØRGAARD

Comments

  1. Tak for spændende læsning Mie?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *