Har du oplevet at være på en heldagskonference med den ene oplægsholder efter den anden, og bagefter kan du desværre ikke huske ret meget fra dagen. Måske er det kun den sidste halve time, der står helt klar i din hukommelse – altså hvis du skal være helt ærlig.
Når du lytter koncentreret, kræver det en del af din hjerne for at holde fokus. Du bruger energi på at forstå og omsætte det til noget, der giver mening for dig. Du mister måske tråden et øjeblik og skal fange den igen. Du skriver noter, men synes, det er anstrengende at skrive, samtidig med at din hjerne tolker nye input.
Faktum er, at din hjerne er på hårdt arbejde. Der er ikke tid til at fordøje det ene oplæg, før det næste starter. I farten håber du, at en af dine kolleger har opfanget nogle af de pointer, du ikke selv fangede.
Tegninger trigger hukommelsen
Jeg har tegnet i stedet for at skrive noter til rigtig mange konferencer. Det magiske ved at tegne det, jeg hører, er, at jeg husker pointerne klart og tydeligt – også når jeg kigger på mine tegninger flere år efter. Det er tegningerne, som trigger min hukommelse. Jeg kan straks huske, hvad jeg tænkte på, da jeg tegnede det.
Nå jeg eksempelvis ser tegningen med frøen i det kogende vand, kan jeg tydeligt huske foredragsholderens pointe om, at vi skal huske at følge med tiden og genopfinde os selv og vores forretning, inden det er for sent. Metaforen med frøen, der ikke opdager, at den er ved at blive kogt, er et brutalt og sjovt billede på alvoren i fortællingen. Det gør det let at huske budskabet.
I hjernen er der rum for verbale og nonverbale processer, som refererer til hinanden. Den verbale del arbejder med tale og skrift og refererer til den nonverbale del, som laver associationer til billeder, eksempelvis den kogte frø … og omvendt.
Så tænker du måske: Hvordan pokker tegner man, imens man lytter, nu hvor det er så anstrengende bare at skrive, mens man lytter? Sandheden er, at når du kun skriver dine noter, bruger du ikke hele hjernen og går glip af de fordele, der er ved at kombinere det verbale med det nonverbale center i hjernen, som så fint supplerer hinanden. Dine noter bliver både lettere at lave, og du husker stoffet bedre bagefter. Bare prøv at lave krusseduller eller tegne blomster, mens du lytter.
Teorien, som forklarer det her mere teoretisk hedder Dual Coding, som du kan læse mere om her
Eller se videoen – hvor jeg tegner det for dig.
Skab fælles referenceramme
Det fine er, at det ikke kun er mig, der får glæde af det, jeg tegner. Når jeg tegner for en gruppe deltagere til en konference – og især når deltagerne kan se mine tegninger blive tegnet på plancher i rummet, føles det for dem, som om de selv er med til at tegne. Det føles inspirerende og de bliver en del af processen. Ja, man kan næsten sige det svarer til, når drenge ser Formel 1 eller fodbold. De lever sig fuldstændig ind i løbet eller kampen og hopper pludselig op af sofaen og råber.
Hvis du ikke selv tegner endnu, ligger der en stor værdi i at have en storytegner (grafisk facilitator) med på sidelinjen, som kun lytter, tegner og samler de vigtige pointer til visuel historiefortælling, der minder dig om alt det, du lærte på konferencen.
wauw – inspirerende. Tak!
‘Dual Coding’ så lærte jeg et nyt begreb – tak for det Kristine!
Må jeg kaste eet tilbage, som jeg er meget optaget af efter at snuble over det i Memory & Cognition? ‘Mind Wandering’ – som I: ‘sketchnoting in meetings reduces mind wandering’. Det giver jo næsten sig selv at man ikke kan sidde og tænke på noget andet, når man sketchnoter, men der er altså også godt belæg fra forskningen for, at det at SE andre tegne til et talt oplæg øger koncentration og hukommelse.
Begrebet Dual Coding har jeg fået fra Sunni Brown og hendes bog: The Doodle Revolution- som jeg har hentet en masse inspiration fra. Og det som jeg høre folk sige, er at, når der bliver tegnet, er det både inspirerende og hjælper med at holde koncentrationen og hukommelsen . Så det er helt i trit med det du skriver Mie.