Hvis du planlægger møder eller producerer indhold og services til konferencer, så træffer du en række valg, som påvirker deltagernes oplevelse af arrangementet. Det er dine valg, som bestemmer om deltagerne glæder sig, føler sig velkomne, taler med nogen, tænker nye tanker og opfører sig som den engagerede mødedeltager.
Mødeprofessionelle anvender en række designgreb, som manipulerer deltagernes oplevelse af arrangementet og interaktion med hinanden. De to fagfelter kaldes oplevelsesdesign og interaktionsdesign og er nødvendige i alle sammenhænge, hvor mennesker forbruger en service.
Uanset om du er bevidst om det eller ej, så foretager du en række vigtige designvalg, når du f.eks. planlægger en konference. At der ikke er nogen garderobe i restauranten (fordi ’det havde du ikke lige tænkt på’) er et valg med en konsekvens for brugerens oplevelse og interaktion:
”Hvis du ønskede at skabe oplevelsen af et klassisk hvidt bryllup, er det lidt af en genre-clash, at gæsterne nu sidder med deres dunjakker på stoleryggen. Men gik du efter grillbar-følelsen, er dit valg lige i øjet.
Manipulering af mødeadfærd
Nu da jeg har brugt beskrivelserne ’klassisk hvidt bryllup’ og ’grillbar-følelse’, er det ikke svært at forstå, at selvfølgelig vil restaurantgæsternes oplevelse blive påvirket af dit valg og derfor også den måde, de opfører sig på under middagen.
Ved at designe for særlige oplevelser manipulerer professionelle designere vores adfærd en lang række steder fra offentlige rum til supermarkeder. Hvis du som mødedesigner kender fagets sprog og greb, kan du let pege på den ekstra værdi du, som mødedesigner, tilfører kundens arrangement. Og du kan hjælpe dine kunder med at skabe rammerne om et møde, hvor deltagerne faktisk HAR det sjovt eller TÆNKER innovativt, hvis det er det, der er målet.
I mit næste indlæg her på bloggen den 9. marts får du et crash-course i oplevelsedesign for mødeprofessionelle! Jeg håber, at du vil læse med og dele dine erfaringer, så vi sammen kan inspirere til bedre og mere mindeværdige konferencer og møder.
P.s. Husk at melde dig til nyhedsbrevet, så får du alle indlæg i min serie om oplevelsesdesign. Jeg håber det giver dig nogle nye input og værktøjer til selv at gå i gang.
Hej Mie
Jeg glæder mig som et lille barn! Way to go! Fedt, fedt, fedt!!
Og der er ALT FOR FÅ gode grillbarer her i landet … jeg ser i den grad frem til at høre mere, Mie. Min favoritgrillbar (og det er endda bredt fortolket at kalde stedet for en grillbar) er Harry’s Place på Nørrebro – jo, det ER den fra filmen Bleeder! Dér kommer alle slags mennesker – habitter, værktøjsbælter, rygmærker, studerende og turister … nogle siger ingenting, men klarer sig ved håndtegn (den slags som resulterer i en Børge med krudt, en delle, et trafiklys o.a.), andre har mere med sig. Men der er plads til alle, og alle får noget med hjem.
Sketch on, Mie!
Lyder spændende!