Meetafy.dk
Kommunikation

Brugertest er iværksætterens hemmelige våben

Brugertest er iværksætterens hemmelige våben

Med brugertest kan du ganske hurtigt og for små penge få indsigt i, hvordan din idé rammer kunderne og deres behov. Det giver uvurderlig viden til videreudvikling af din idé, inden den kommer på markedet.

Er du iværksætter, har du sikkert en god idé til et produkt, verden går og savner. Hvis du selv skal sige det. Men hvad siger kunderne?

Det kan du finde ud af ved at brugerteste din idé. Helst så tidligt som muligt, mens du stadig er ved at pejle dig ind på, hvordan idéen skal udmøntes i praksis.

Brugertest giver dig information, der sætter dig i stand til at justere idéer og koncepter, så de passer til kundernes behov. Blandt andet kan du gennem brugertest få indsigt i, hvad kunderne finder appellerende ved din idé, og hvilke forbehold og forbedringsforslag, de har.

Hvad er en brugertest?

En brugertest er en systematisk udført undersøgelse af, hvordan udvalgte brugere interagerer med og oplever et testobjekt.

Brugertest har været anvendt siden 1990’erne inden for it-branchen. Med årene har flere brancher fået øjnene op for metoden, og den bliver nu også brugt til at teste fysiske produkter, services og koncepter.

Faktisk kan du teste det meste, som en bruger kan forholde sig til på egen hånd. Som iværksætter kan du fx teste

  • produkter på idéstadiet
  • prototyper
  • markedsføringsmateriale
  • din hjemmeside

Brugertest er pålidelige og billige

En stor fordel ved brugertest er, at de giver pålidelig viden om brugernes oplevelse af det testede. Men det kræver, at du er i stand til at gribe processen struktureret an, undgår at stille ledende spørgsmål og kan uddrage essensen af det, brugere siger. Det kan du lære.

En anden fordel er, at brugertest ikke nødvendigvis kræver store økonomiske ressourcer. De kræver mest af alt tid. Hvis du er villig til at sætte dig ind i metoden og tilegne dig de nødvendige færdigheder, kan du godt udføre en brugertest alene eller i et lille team.

Til gengæld kan en brugertest spare dig for al den tid og de mange udgifter, det indebærer at udvikle et produkt, der er skruet forkert sammen eller som ingen i værste fald er interesseret i.

Læs også det gratis kapitel fra bogen “Effektive brugertest – trin for trin”: Hvad er brugertest, og hvorfor skal du lave dem?

5 faser, når du vil teste din idé

Når du gennemfører en brugertest, skal du arbejde dig gennem fem faser. Du får et overblik over de fem faser i slidesene herunder:

Lad os sige, du vil teste din idé til en konsulentydelse. Så kan de fem faser forløbe sådan:

1. fase. Du beslutter dig for, hvad det er, du gerne vil vide. Måske vil du

  • kende brugernes umiddelbare respons på ydelsen.
  • vide, hvilken værdi brugerne kan se i ydelsen.
  • forstå, hvad der kunne få brugerne til at fravælge ydelsen.

Det, du gerne vil vide, skal omsættes til spørgsmål og opgaver i en testguide, som du skal bruge under testen. Nu gør dit testobjekt klar. Det kan være en beskrivelse af konsulentydelsen i ord og tegninger.

2. fase. Du finder du en håndfuld (5-7 er optimalt) potentielle kunder, der skal teste din idé.

3. fase. Du afholder du dine test én for én med kunderne og sørger for at dokumentere, hvad kunderne siger og gør.

4. fase. Du ser du materialet fra testen igennem og spotter mønstre: Er der flere af brugerne, der siger det samme? Er der aspekter ved ydelsen, som brugerne særligt fremhæver? Er der dele af ydelsen, brugerne ikke kan se pointen i?

5. fase. Du samler du op på resultaterne – måske bare for dig selv – og du kan gå i gang med at bruge dem i videreudviklingen af din idé.

Bliv guidet gennem processen

Vi håber, indlægget her har givet dig inspiration til, hvordan brugertest kan hjælpe dig som iværksætter med at udvikle dine gode idé og enestående koncepter.

Hvis du vil prøve kræfter med metoden, bliver du guidet igennem hele processen i bogen “Effektive brugertest – trin for trin”.

Effektive brugertest - trin for trin

Held og lykke med din brugertest!


Artiklen er skrevet af Charlotte Albrechtsen og Cecilie Steentoft. Cecilie Steentoft og Charlotte Albrechtsen udgav i april 2021 bogen “Effektive brugertest – trin for trin” på Samfundslitteratur.

Gennem hele sit arbejdsliv har Cecilie Steentoft beskæftiget sig med brugerindsigt i en digital sammenhæng. Aktuelt er hun ansat som Lead UX Designer hos Whiteaway Group, hvor hun hjælper med at forbedre brugeroplevelsen på virksomhedens mange digitale platforme.

Charlotte Albrechtsen

Charlotte Albrechtsen er ph.d. Som selvstændig konsulent i Tovejs undersøger hun bruger-, kunde- og medlemsoplevelser ved hjælp af antropologiske metoder. Kunderne tæller bl.a. Dagli’Brugsen, Dansk Journalistforbund, SKAT og flere danske kommuner. Sideløbende underviser hun i metode og undersøgelsesdesign ved Syddansk Universitet. Charlotte har udgivet en række akademiske artikler og to fagbøger, senest bogen "Spørgeskemaer der virker - sæt modtageren i centrum".

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *