Kontorartikler, tryksager og serviceydelser som bl.a. rengøring med svanemærkede produkter osv. Flere og flere virksomheder har fokus på miljøvenlige indkøb. Men hvordan kan vi tage de bæredygtige og grønne visioner med på mødet? Ja, hvad pokker er et grønt møde egentlig?
Efterspørgslen på grønne møder er stigende – især blandt det professionelle indkøbere i større organisationer med en CSR-strategi, som har fokus på bæredygtighed.
- Men hvad er det egentlig for nogle bæredygtige, grønne løsninger, vi søger, når vi skal afholde møder, workshops og konferencer?
- Hvad har vi af krav og forventninger til det grønne møde?
- Hvad er det, vi ønsker at opnå for deltagerne?
- Handler det grønne møde om at inddrage haven og naturen i mødet?
- Handler grønne møder om at ændre folks adfærd ved at servere postevand og hjemmelavet lemonade i stedet for at uddele plastflasker med vand, drikke kaffe eller Cola?
- Handler det om, at LED-sparepærer i loftet, eller om projektoren belaster miljøet mindst muligt?
- Handler det om, at frokosten er økologisk med lokale råvarer, eller om blomsterne er udvalg efter årstiden, fordi de så kan fås lokalt?
- Handler det om at fravælge aircondition for at få folk til at åbne døren, benytte markiser for solen og ventilation i stedet?
- Handler det om at afholde konferencer uden brug af tryksager?
- Eller handler det om noget større og mere visionært?
Svanemærkede konferencesteder
Det første danske konferencecenter blev Svanemærket i 2016. Svanemærket er et miljølabel, der holder konferencestedet fast på hele tiden at arbejde på at nedsætte miljøpåvirkningen inden for både energi, vand, affald, kemikalier og fødevarer i praksis.
Men når det er sagt, så er grønne møder på mange måder er en diffus størrelse, fordi det i virkeligheden handler om ALT det rundt om mødet som mad, omgivelser, pauser, produkter, service osv., og ikke om vi vælger produkt A eller B, ligesom vi gør fra hylderne i supermarkedet. Det handler om gode intentioner for en bæredygtig fremtid og en større forståelse for sammenhængen.
I disse uger sætter Miljømærkning Danmark fokus på Svanemærkets betydning for miljøet med kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen.” Svanemærket er et nyt begreb i konferencesammenhæng, og derfor synes vi, at debatten om grønne møder er væsentlig.
Billigere og sjovere møder
Spørgsmålet er, om de grønne møder ikke allerede nu kan få os til at udforske nye muligheder og pirke til vanetænkningen. Det kan godt være, at det lige nu handler om at få skabt enighed om, at plastikflaskerne i firmaet er på retur, og vi skal tilbage til at servere postevand på kander igen ved møderne. Men det kan også være at det, at vi netop gør noget andet, end vi plejer, kan skabe nogle nye inspirerende og bæredygtige rammer for mødet, som i morgen kan inspirere og motivere mødedeltagerne til større kreativitet.
Grønne møder handler lige så ofte om et bevidst fravalg, som et bevidst tilvalg … og ja, så er grønne møder ofte både billigere og sjovere!
Hvordan ser jeres næste grønne møde ud?
4 tips til jeres næste grønne konference